ALGEMENE
LEVERINGSVOORWAARDEN
Artikel 1 ALGEMEEN
1. Alle overeenkomsten en aanbiedingen
worden uitsluitend beheerst door de onderhavige voorwaarden. Afwijkingen
hiervan dienen uitdrukkelijk schriftelijk met ons te worden
overeengekomen.
2. De toepasselijkheid van de door een
opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk
uitgesloten.
3. Onder "opdrachtgever" wordt
in deze voorwaarden verstaan iedere (rechts) persoon die met ons een
overeenkomst wenst af te sluiten, afsluit of heeft afgesloten, alsmede
diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n), rechtsverkrijgende(n) en
erfgena(a)m(en).
Artikel 2 OVEREENKOMST
1. Behoudens het hierna gestelde komt een
overeenkomst eerst dan tot stand nadat wij een opdracht schriftelijk
hebben bevestigd, dan wel op het moment dat wij feitelijk een aanvang
hebben gemaakt met de werkzaamheden. De opdrachtbevestiging wordt geacht
de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
2. Aanvullende afspraken, wijzigingen of
toezeggingen, al dan niet gemaakt of gedaan na het tot stand komen van de
overeenkomst, binden ons slechts indien deze door daartoe bevoegde
personen zijn gedaan en door ons schriftelijk zijn bevestigd.
3. Elke overeenkomst wordt aangegaan onder
de opschortende voorwaarde dat de opdrachtgever - uitsluitend te onzer
beoordeling - voldoende kredietwaardig blijkt voor de geldelijke nakoming
van de overeenkomst.
4. Wij zijn gerechtigd bij of na het
aangaan van de overeenkomst, alvorens (verder) te presteren van de
opdrachtgever zekerheid te eisen dat zowel aan betalings- als aan de
overige verplichtingen voldaan zal worden.
5. Wij zijn bevoegd om - indien wij dit
noodzakelijk of wenselijk achten - voor een juiste uitvoering van de
overeenkomst derden in te schakelen. De kosten van die derden zullen aan
de opdrachtgever worden doorberekend conform de verstrekte prijsopgaven.
Zo mogelijk en/of zo nodig zullen wij hieromtrent met de opdrachtgever
overleg plegen.
Artikel 3 HONORARIUM / TARIEF
1. De door ons gehanteerde
honoraria/tarieven zullen indien mogelijk vooraf aan de opdrachtgever
kenbaar worden gemaakt. Door het verstrekken van de opdracht erkent deze
met de hoogte daarvan in te stemmen. Tariefwijzigingen worden
uitdrukkelijk voorbehouden.
2. De honoraria / tarieven zijn gebaseerd
op de binnen de branche geldende richtlijnen en op de door ons te maken
(interne) kosten en afhankelijk van de aard van de verstrekte opdracht
uitgedrukt in: - een promillage van de getaxeerde waarden; - een
vergoeding op uurbasis; - een vergoeding per (deel van een) dag; - iedere
andere vorm van vergoeding(en).
3. Honoraria / tarieven kunnen na drie
maanden na het sluiten van de overeenkomst worden gewijzigd indien
(interne) kosten hier aanleiding toe geven en deze redelijk zijn, indien
en voor zo ver wettelijke voorschriften zich hiertegen niet verzetten. De
opdrachtgever wordt hiervan vooraf op de hoogte gesteld. Annulering door
de opdrachtgever van een reeds verstrekte opdracht in geval van
tariefsverhoging is slechts mogelijk indien de verhoging meer dan 20% van
het overeengekomen honorarium bedraagt. De tot dan toe verrichte
werkzaamheden dienen volledig te worden vergoed.
Artikel 4 OMVANG / UITVOERING VAN HET
WERK
1. Alle door ons te verrichten
werkzaamheden, taxaties daaronder begrepen, worden naar beste weten en
kunnen uitgevoerd, zonder dat wij een bepaald resultaat (bijvoorbeel
verkoop-, executie- of schadebedrag) kunnen garanderen. Ook begrotingen
etc. zijn naar beste weten en kunnen, doch vormen geen garantie dat de
reparaties daadwerkelijk voor het begrote bedrag kunnen worden uitgevoerd.
2. De opdrachtgever verkrijgt, afhankelijk
van de aard van de verstrekte opdracht, een advies c.q. rapport welke geld
als nakoming van de verstrekte opdracht. Aan de inhoud van het advies c.q.
rapport kan de opdrachtgever geen enkele garantie ontlenen.
3. Indien de opdrachtgever de opdracht
heeft verstrekt namens een derde, zal de opdrachtgever ons vrijwaren voor
door die derde ingestelde vorderingen, van welke aard deze ook mogen zijn.
4. Eventueel overeengekomen termijnen zijn
voor ons slechts bindend indien deze schriftelijk zijn vastgelegd.
5. Elk door ons uit te brengen advies c.q.
rapport zal door de opdrachtgever niet voor een ander doel mogen worden
gebruikt dan waarvoor het is uitgebracht.
Artikel 5 AANSPRAKELIJKHEID
1. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade
welke de opdrachtgever mocht lijden, bijvoorbeeld als gevolg van fouten,
onduidelijkheden of onvolledigheid van de door ons te verlenen of
verleende diensten of uitgebrachte adviezen c.q. rapporten. Wij zullen
evenmin aansprakelijk zijn voor schade welke de opdrachtgever mocht lijden
als gevolg van het niet of niet tijdig gereedkomen van het advies c.q.
rapport. Deze zelfde uitsluiting van aansprakelijkheid wordt bedongen ten
behoeve van alle werknemers, vertegenwoordigers en andere derden die bij
de uitvoering van een opdracht betrokken zijn.
2. De opdrachtgever zal ons vrijwaren voor
alle aanspraken van derden in verband met het door ons uit te brengen of
uitgebrachte advies c.q. rapport. Bij afgifte van het advies c.q. rapport
aan een derde is de opdrachtgever gehouden de derde een exemplaar van deze
voorwaarden te overhandigen.
Artikel 6 BETALING
1. Tenzij anders overeengekomen dient
betaling netto-contant bij overhandiging van het advies c.q. rapport te
geschieden zonder enige korting of schuldvergelijking, of middels storting
of overmaking op een door ons aangewezen bank- of girorekening, binnen 14
dagen na factuurdatum.
2. Iedere betaling van de opdrachtgever
strekt primair ter voldoening van de door hem verschuldigde interest,
alsmede van de door ons gemaakte invorderingskosten en/of
administratiekosten en worden daarna in mindering gebracht op de oudste
openstaande vordering.
3. In gevallen dat de opdrachtgever:
a. in staat van faillissement wordt verklaard, tot boedelafstand overgaat,
een verzoek tot surséance van betaling indient, dan wel beslag op het
geheel of een gedeelte van zijn eigendom wordt overgelegd;
b. komt te overlijden of onder curatele wordt gesteld;
c. enige uit kracht der wet of van deze condities op hem rustende
verplichting niet nakomt;
d. nalaat een factuurbedrag of een gedeelte daarvan binnen de daarvoor
geldende termijn te voldoen;
e. overgaat tot staking of overdracht van zijn bedrijf of een belangrijk
gedeelte daarvan, daaronder begrepen de inbreng van zijn bedrijf in een op
te richten of reeds bestaande vennootschap, dan wel overgaat tot wijziging
van de doelstelling van zijn bedrijf; hebben wij door het enkele
plaatsvinden van een der hiervoor genoemde omstandigheden het recht hetzij
de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, zonder dat enige rechterlijke
tussenkomst vereist zal zijn, hetzij enig bedrag verschuldigd door de
opdrachtgever op grond van de door ons verrichte werkzaamheden terstond en
zonder dat enige waarschuwing of ingebrekestelling nodig is in zijn geheel
op te eisen, alles onverminderd ons recht op vergoeding van kosten,
schaden en interesten.
Artikel 7 RENTE EN KOSTEN
1. Indien betaling niet binnen de in het
vorige artikel vermelde termijn heeft plaatsgevonden is de opdrachtgever
van rechtswege in verzuim en vanaf 30 dagen na factuurdatum een rente van
1% per (gedeelte van een) maand verschuldigd over het nog openstaande
bedrag.
2. Alle te maken gerechtelijke en
buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van de opdrachtgever. De
buitengerechtelijke incassokosten bedragen tenminste 15% van het, met
inbegrip van voornoemde rente, door de opdrachtgever verschuldigde bedrag.
Artikel 8 VERVALTERMIJN
1. Elke aanspraak op schadevergoeding
vervalt 12 maanden na de datum van indiening van het rapport of advies of
na de datum van voltooiing van de overeengekomen werkzaamheden.
Artikel 9 TOEPASSELIJK RECHT; GESCHILLEN
1. Op alle overeenkomsten is Nederlands
recht van toepassing.
2. Eventuele geschillen met betrekking tot
aan ons verleende opdrachten of uitgebrachte adviezen c.q. rapporten
zullen, voor zover behorend tot de competentie van de Rechtbank in eerste
instantie uitsluitend worden gebracht voor de Arrondissementsrechtbank te
Rotterdam of Amsterdam, zulks te onzer keuze.
Zoals gedeponeerd ter griffie bij de
Rechtbank Amsterdam onder nummer 35/1996
|